blogger tracker
Sampling Workstation

Tuesday, August 11, 2009

PETUA MENDAPATKAN ANAK PEREMPUAN

Ini adalah persoalan yang agak popular dan sering diajukan kepada saya. Walaupun terdapat banyak petua diluar sana, petua yang sering saya berikan kepada pesakit-pesakit saya adalah berkaitan dengan waktu persetubuhan dan waktu subur atau ovulasi.

Mula-mula kita perlu mengenali sperma X dan sperma Y. Telur/Ova yang dikeluarkan setiap bulan mengandungi chromosome X. Yang menentukan jantina adalah sperma yang berjaya mempersenyawakan ova. Jika sperma X berjaya, maka jantinanya adalah perempuan dan jika sperma Y yang berjaya, maka jantinanya adalah lelaki.

Jika dibandingkan dengan sperma Y, sperma X adalah lebih besar saiznya dan bergerak agak pasif dan lambat, walau bagaimanapun ianya boleh hidup lebih lama dan mampu bertahan dalam persekitaran yang berasid. Sperma Y pula lebih kecil, bergerak lebih pantas. Akan tetapi, ianya tidak mampu bertahan lama terutamanya dalam medium berasid.

Oleh kerana sifat sperma X yang bersaiz besar dan pergerakannya lebih lambat berbanding sperma Y, persetubuhan seelok-eloknya dilakukan 2-4 hari sebelum ovulasi dan elakkan persetubuhan sewaktu hari ovulasi.

Seandainya persetubuhan dilakukan pada hari ovulasi, sperma Y akan sampai lebih awal dan mempersenyawakan ova. Jikalau kita melakukan persetubuhan beberapa hari lebih awal, sperma Y tidak dapat bertahan lama dan akan mati terlebih dahulu. Akan tetapi, sperma X masih mampu lagi bertahan dan ianya mempunyai peluang yang cerah untuk mempersenyawakan ova yang baru dikeluarkan itu.

Untuk mengamalkan petua ini, anda perlu memahami kitaran haid anda dan bilakah ovulasi berlaku. Kelazimannya ovulasi berlaku pada hari-ke14 sekiranya kitaran haid anda adalah 28 hari. Ianya mungkin lebih lewat sekiranya kitaran haid lebih panjang. Waktu subur atau hari ovulasi mudah dikenalpasti sekiranya kitaran haid adalah tetap setiap bulan. Ianya juga boleh dikenalpasti dari jenis lendir yang dikeluarkan. Sewaktu subur, lendir akan kelihatan jernih dan sangat likat, seumpama putih telur. Apabila ianya ditarik, lendir itu sukar untuk putus.

Apabila kita dapat mengenalpasti waktu subur atau hari ovulasi, kita dapat merancang waktu persetubuhan dengan lebih tepat. ini seterusnya dapat meningkatkan keberangkalian untuk mendapatkan anak perempuan. perlu diingatkan sekali lagi, setiap perancangan dan usaha kita perlu disertakan dengan doa dan tawakal. seoga peti=ua ini dapat membantu, in shaa' Allah

Bookmark and Share

4 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  4. Greetings and Good Day !

    We are Owner and Operator a General Practice (GP) Clinic in Bandar Sungai Long, Bangi and Putrajaya (Presint Diplomatik - Klinik Pakar KASIH).

    We are looking for a dedicated Medical Officer Requirements at Bandar Sungai Long Clinic:-

    Lady doctor
    MBBS or equivalent from a recognized institution approved by Ministry of Health Malaysia
    Possess valid Annual Practicing Certificate
    Registered with Malaysia Medical Council
    Minimum 2 years working experience in Obstetric & Gynecology
    Attended an Obstetric Life Saving Skill
    Attended A Neonatal Resuscitation Program
    Working hours negotiable with minimum on-call
    Very attractive salary RM7,000 (starting)

    Kindly please send to recommend CV to: aznial@gmail.com

    Clinic information:-
    PUSAT RAWATAN SUNGAI LONG
    NO. 12 JALAN SL 1/13
    BANDAR SUNGAI LONG
    43000 KAJANG
    SELANGOR
    TEL / FAX: 03-90114833

    Sender:-
    Ir. Aznial Rahmat
    Director
    KASIH Group
    012 312 9264
    aznial@gmail.com

    ReplyDelete